درمان گودی کمر (انحنای غیر طبیعی) بعلت عوامل وراثتی، کمبود ویتامین D

ستون فقرات هر فردی به صورت طبیعی کمی انحنا دارد. زمانی که روی زمین صاف دراز می‌کشید باید بالای لگن و در قسمت میانی کمر کمی قوس وجود داشته باشد. انحراف و قوس ستون فقرات (که در اصطلاح فنی به آن هایپر لودروز یا گودی کمر گفته می‌شود) زمانی ایجاد می‌شود که این انحنا بیش آر حد طبیعی باشد. فرد مبتلا به گودی کمر حتی اگر باریک و بلند هم باشد در هنگامی که ایستاده است، شکم برجسته‌ای دارد که به نظر می‌رسد ستون فقرات او را به سمت جلو می‌کشد. تیلت یا کجی لگن به سمت جلو باعث می‌شود که تعادل شما از دست رفته و ستون فقرات مجبور شود که این فشار را جبران کند. شانه‌ها به سمت عقب رفته و سر رو به جلو خم می‌شود. اگر شما هر روز کفش پاشنه بلند می‌پوشید احتمال این که دچار گودی کمر شوید به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

اگر گودی کمر بسیار شدید باشد و باعث شود که درد ناشی از آن به خصوص در کودکان، آنها را از مشارکت در فعالیت‌های روزمره‌ای که از آن لذت می‌برند بازدارد باید توسط یک متخصص ستون فقرات تحت معاینه قرار گیرند. اگر قبل، حین و پس از درمان کمر در راه رفتن، ایستادن یا کنترل مثانه و روده مشکلی ایجاد شده باشد، این مشکل اورژانسی است و باید بلافاصله به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید. اگر شما یا کودکتان به مدت دو هفته یا بیشتر به کمر درد مبهمی دچار شدید که علائم آن با استراحت کردن، مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک، گرما درمانی، استفاده از یخ و کاهش فعالیت‌های فیزیکی بهبود نمی‌یابد باید به پزشک یا متخصص ستون فقرات مراجعه کرده و معاینه شوید. دکتر سعیدی انجام تمرینات ورزشی اصلاحی را به شما آموزش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌های 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

انواع گودی کمر


گودی کمر هم در جوانان و هم در افراد سالمند دیده می‌شود. این عارضه به دلایل متفاوتی در افراد ایجاد شده و بر هر فرد مبتلا به نوعی تأثیر می‌گذارد. گودی کمر 5 نوع دارد که عبارتند از:

  • گودی کمر وضعیتی
  • گودی کمر تروماتیک / مادرزادی
  • گودی کمر پس از عمل جراحی لامینکتومی
  • گودی کمر عصبی عضلانی
  • گودی کمر ثانویه در شکستگی‌های انفجاری لگن

 علل ابتلا به گودی کمر یا لوردوز


در فاز اولیه بیماری (هایپر لوردوتیک)، بیمار ممکن است به طور خفیفی دچار مشکلاتی شود که درد و علامتی ندارند اما اگر ستون فقرات تحت فشار غیرعادی قرار گیرد ممکن است دچار گودی کمر شود.

علل ابتلا به گودی کمر عبارتند از:

  • انحراف مادرزادی : در زمان رشد جنین، ممکن است به دلیل نابرابری ضخامت‌های قسمت جلو و عقب دیسک، ناهنجاری‌هایی در انحنای ستون فقرات ایجاد شود. به همین دلیل، مهره‌ها به یک سمت تمایل پیدا کره و انحنای طبیعی ستون فقرات را افزایش می‌دهند. این یکی از دلایل اصلی ابتلا به گودی کمر است.
  • گرفتگی عضلات قسمت پایین کمر : این عارضه باعث عدم تعادل وضعیتی شده و فشار مضاعفی بر ستون فقرات وارد می‌کند.
  • ضعف عضله همسترینگ و گرفتگی فلکسورهای ران
  • بارداری: در دوران بارداری، وزن قدامی زنان افزایش می‌یابد که باعث می‌شود ستون فقرات فشاری بیش از حد طبیعی را تحمل کرده و دچار گودی شود.
  • صاف بودن کمر این عارضه پس از انجام عمل‌های جراحی فیوژن ایجاد شده و به آن صافی کمر گفته می‌شود.
  • کمبود ویتامین دی : کمبود این ویتامین باعث ریکت شده که ممکن است به گودی کمر بینجامد
  • بزرگ بودن شکم : مردانی که شکم‌های بزرگ دراند وضعیتی مشابه زنان باردار خواهند داشت. به همین دلیل ممکن است دچار گودی کمر شوند.
  • وضعیت نشستن : وضعیت اشتباه نشستن به مدت طولانی باعث افتادگی شانه‌ها شده و به گودی کمر منجر می‌شود.
  • التهاب دیسک : التهاب در فضای دیسک‌های بین مهره‌ای
  • پوکی استخوان: کاهش تراکم استخوان ممکن است باعث کاهش قدرت مهره‌ها شده و انحنای ستون فقرات را افزایش داده و در نهایت منجر به گودی کمر شود.
  • اسپوندیلولیستز : این یک بیماری است که در آن یکی از مهره‌ها در ستون فقرات کمری نسبت به مهره‌های مجاور خود جلو می‌زند.
  • عوامل وراثتی : معمولاً گودی کمر ممکن است ارثی باشد و بیشتر اعضای خانواده پس از سن خاصی دچار این عارضه شوند
  • چاقی : ستون فقرات برای تحمل مقدار مشخصی از وزن طراحی شده است. زمانی که وزن افزایش می‌یابد، فشار وارده بیش از حد تحمل ستون فقرات بوده و باعث افزایش انحنای ستون فقرات و ابتلا به گودی کمر می‌شود.

 علائم


شایع‌ترین علائم گودی کمر دردهای عضلانی است. به دلیل وضعیت غیرطبیعی کمر "صافی کمر / انحراف و قوس کمر"، ستون فقرات به سمت جلو خم شده و باعث کشیدگی و اسپاسم‌های عضلانی در عضلات اطراف کمر می‌شود. درد ممکن است مستمر یا منقطع باشد و در هنگام انجام فعالیت‌ها احساس شده و سپس از بین برود. اگر بیمار علائم دیگری مانند بیحسی، احساس گزگز، دردهای شوکی الکتریکی، بی‌اختیاری ادرار یا بی‌اختیاری در اجابت مزاج و ضعف داشت ممکن است دچار مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر و خطرناک‌تری شده و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

 تشخیص انحراف و قوس کمر


پزشکان روش‌های مختلفی را برای تعیین ابتلا به انحراف و قوس کمر به کار می‌گیرند. در زیر به برخی از این روش‌ها که برای تشخیص ابتلا به گودی کمر به کار برده می‌شوند توضیحاتی ارائه شده است.

اشعه ایکس

استفاده از اشعه ایکس یکی از آزمون‌های تشخیصی است که نتایج حاصل از آن دقیق است. در این فرایند از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که در پوست نفوذ کرده و تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و ارگان‌های بدن می‌گیرد. پزشک با کمک این تصاویر، وضعیت ستون فقرات بیمار را مشاهده کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد. معمولاً بر اساس اندازه‌گیری انحنای ستون فقرات، تشخیص انجام می‌شود.

 اسکن استخوانی

پزشکان انجام اسکن استخوانی را برای رد احتمال ابتلا به عفونت‌های استخوان، ابتلا به بیماری‌های دیژنراتیو یا هر گونه اثر آرتروزی دیگر انجام می‌دهند. این آزمایش برای تعیین علت اصلی و واقعی ایجادکننده درد، التهاب یا وجود تومورهای احتمالی انجام می‌شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی)

ام آر آی یک فرایند پیشرفته تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس است. در این فرایند از ترکیب فرکانس‌های رادیویی و مگنت‌های بزرگ برای تولید تصاویر دقیق روی صفحه مانیتور کامپیوتر استفاده می‌شود. معمولاً آزمایش‌های تشخیصی برای رد احتمال ابتلا به ناهنجاری‌های ستون فقرات و اختلالات عصبی انجام می‌شوند.

 اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)

سی تی اسکن یک آزمایش تشخیصی است که دران از اشعه ایکس و تکنولوژی‌های کامپیوتری برای تولید عکس‌های مقطعی معمولاً عکس‌های طولی یا مقطعی استفاده می‌شود. عکس‌هایی که به روش سی تی اسکن گرفته می‌شوند بسیار دقیق بوده و شامل تمام جزئیات از جمله ساختارهای استخوانی، ساختارهای عضلانی و ارگان‌ها می‌شود.

درمان انحراف و قوس کمر


روش‌های مختلفی برای اصلاح قوس کمر وجود دارد. این وضعیت ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و درد کمر شود. در زیر روش‌های مختلفی که می‌تواند به اصلاح گودی کمر کمک کند ارائه می‌شود:

 وضعیت صحیح بدنی

مهم‌ترین کار در اصلاح گودی کمر داشتن درکی صحیح از وضعیت بدنی مناسب و صحیح است. طرز ایستادن باعث تو رفتن شکم می‌شود و شما احساس می‌کنید که پایین دنده‌ها به سمت ستون فقرات جابجا می‌شود. نشستن صاف باعث می‌شود که دنده‌ها در وضعیتی عمودی که بیش از حد طبیعی است قرار گیرند. خودتان را در آینه نگاه کنید و همیشه این حرکات را تمرین کنید. آنها نقش عمده‌ای در تقویت و کشیدگی وضعیت بدنی شما دارند. خوابیدن به پهلو یا به پشت می‌تواند به کاهش انحراف و قوس کمر کمک کند. خوابیدن روی شکم باعث افزایش قوس کمر می‌شود زیرا نیروی جاذبه، شکم و لگن شما را به سمت پایین می‌کشد.

 بازآموزی وضعیت بدنی

انحراف و قوس کمر یک شبه اتفاق نمی‌افتد بنابراین اصلاح آن نیز زمان می‌برد. برنامه‌های تمرینی و کششی 3 تا 6 ماهه به سازگار شدن بدن با وضعیت جدید کمک می‌کند. شما باید بدانید که همه بدن شما باید با این شرایط سازگار شود و به همین دلیل است که باید به طور مستمر مراقب وضعیت بدنی صحیح خود بوده و آن را حفظ کنید. در این مدت شما باید ورزش کرده و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. انجام این کارها نیاز به پشتکار و تمرین دارد و نتایج حاصله از آن نیز قابل توجه است. وضعیت بدنی شما اطلاعات زیادی در مورد شما ارائه می‌دهد. این به خودتان بستگی دارد که کاری کنید که وضعیت بدنی شما نشانه خوبی باشد. صاف، کشیده و با کمر صاف بایستید. با این کار کمر شما سالم می‌ماند. پزشکان برای داشتن یک وضعیت بدنی صحیح و خوب توصیه می‌کنند که برای یک دوره زمانی مشخص از کمربندهای طبی استفاده کنید.

چه تمرینات کششی برای درمان گودی کمر توصیه می‌شوند؟


این حرکات کششی دو گروه عضلانی را که به دلیل انحراف و قوس کمر دچار گفتگی شده‌اند را هدف قرار می‌دهند: فلکسور لگن و قسمت پایین کمر

 حالت کودکانه

حرکات درمانی

این حرکت کششی یوگا برای کمک به کل بدن به خصوص قسمت پایین کمر به کار برده می‌شود.

برای انجام این حرکت:

  • روی زمین زانو بزنید و باسن خود را روی پاشنه‌های پا قرار دهید. دستان خود را به سمت جلو بکشید و دست‌های خود را به حالت دایره‌ای قرار دهید. پس از اتمام کشش سعی کنید پیشانی خود را به زمین برسانید

 

 کشش فلکسور لگن روی نیمکت

حرکات درمانی

اگر شما این کشش را احساس نمی‌کنید سعی کنید دستان خود را به سمت بالای سر خود بالا ببرید. در این حرکت حتماً باید کشش در هر دو پا احساس شود.

برای انجام این حرکت:

  • روی پایی که عقب قرار دارد را روی یک نیمکت که پشت سر شما است قرار داده و زانوی خود را روی یک سطح نرم قرار دهید.
  • در حالی که زانوی خود را خم کرده‌اید، پای دیگر را در جلوی خود قرار دهید و حالتی شبیه به لانژ بگیرید.
  • به سمت جلو خم شوید تا کشش افزایش یابد.

 کرانچ معکوس

حرکات درمانی

کرانچ معکوس در مقایسه با کرانچ معمولی یا دراز و نشست تأثیر بیشتری در آموزش عضلات آبلیکیوس دارد. در این حرکت لگن به عقب کشیده شده و انحنای ستون فقرات کاهش می‌یابد.

برای انجام این حرکت:

  • روی زمین در وضعیت کرانچ به پشت دراز بکشید
  • یک دمبل یا شی‌ء سنگین را بالای سر خود نگه دارید
  • به آرامی لگن را چرخانده و آن را از روی تشک بلند کرده و قسمت پایین کمر را به سمت پایین روبه زمین فشار داده و عضلات شکم خود را سفت بگیرید

 پل با یک پا

حرکات درمانی

در حرکت پل هدف کشش عضلات گلوتئوس، کاهش درگیری عضلات قسمت پایین کمر است. اگر عضلات قسمت پایین کمر در انجام حرکات بسیار فعال باشند باعث عدم فعال شدن عضلات گلوتئوس می‌شوند.

برای انجام این حرکت:

  • کف پای خود را روی زمین قرار داده و به پشت دراز بکشید
  • یک زانو را با دست گرفته و به سمت داخل قفسه سینه خود بکشید. با پای دیگر به سمت پایین فشار آورده و لگن خود را از روی زمین بلند کرده و تا جایی که می‌توانید بالا ببرید.

تنفس All – 4

حرکات درمانی

این حرکت مشابه حالت گربه است.

برای انجام این حرکت:

  • روی زمین زانو زده و کف دستان خود را کف زمین قرار دهید.
  • کمر خود را گرد کرده و نفس خود را با شدت از دهان خارج کنید. کمر خود را در همان حالت گرد نگه داشته و به طور کامل از طریق بینی نفس بکشید. دم و بازدم نفس را به دفعات تکرار کنید.

 رهاسازی عضله همسترینگ

حرکات درمانی

قبل از شروع هر حرکت کششی دیگر باید نخست با استفاده از یک توپ سفت کوچک (توپ‌های نرم بهتر عمل می‌کنند) تنش و گرفتگی را از عضلات همسترینگ رفع کنید. در حالی که توپ در زیر همسترینگ قرار دارد آن را محکم به زمین فشار دهید و سعی کنید توپ را در زیر پای خود از سمت باسن به سمت زانو خود بغلطانید. این تمرین را به مدت یک تا دو دقیقه برای هر پا تکرار کنید.

 کشش همسترینگ

حرکات درمانی

حال که عضلات همسترینگ شما شل شده است به پشت دراز بکشید و ساق یک پای خود را در دست گرفته و با شدت به سمت پایین ضربه بزنید. در حالت استراحت پا را نزدیک‌تر بیاورید. این حرکت را 5 تا 7 مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

 حرکت دادن ستون فقرات

حرکات درمانی

غالباً ستون فقرات افراد مبتلا به گودی کمر در قسمت بالای آن انحنای زیادی دارد (قوز کمر). با استفاده از یک رولر به آرامی ستون فقرات خود را حرکت دهید. نخست یک رولر را در زیر بدن در قسمت فوقانی ستون فقرات قرار دهید و دست‌های خود را پشت سر قرار دهید، از قسمت فوقانی کمر به سمت بالا خم شوید. شکم را داخل نگه داشته و به یاد داشته باشید که این حرکت را با ملایمت انجام دهید. این تمرین را 20 مرتبه تکرار کنید.

 کشش شکم با استفاده از توپ

حرکات درمانی

اگر شما به گودی کمر مبتلا باشید، عضلات قسمت میانی و پایین شکم دچار گرفتگی شده و شما باید آنها را بکشید. روی یک توپ بخوابید و عضلات خود را تا آنجا که می‌توانید در بین دنده‌ها و لگن بکشید. این حالت کشش را به مدت 1 تا 2 دقیقه حفظ کنید.

کشش عضلات پکتورال

 

حرکات درمانی

شانه افراد مبتلا به گودی کمر معمولاً حالت افتادگی دارد زیرا شانه‌های آنها به دلیل گرفتگی عضلات پکتورال به سمت جلو خم می‌شود. تمرینات بالا باعث کشش عضلات پکتورال در هر دو طرف می‌شود. اگر شما به توپ دسترسی ندارد باز هم می‌توانید با ایستادن در چارچوب در، این حرکت را انجام دهید که به آن کشش چارچوب در نیز گفته می‌شود.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است"