احساس سستی و خالی شدن زانو (ناپایداری) بعلت بیماری های مفصل زانو

سستی-زانو

خالی شدن زانو زمانی است که یک یا هر دو زانو شما تخلیه و سست شده باشند. این عنوان همچنین به بی ثباتی زانو و یا  ضعیف زانو اشاره دارد. در حالی که این وضعیت اغلب همراه با درد است، اما همیشه اتفاق نمی‌افتد. اگر تنها یک یا دو بار اتفاق افتاده باشد، ممکن است باعث شود شما لنگ لنگان راه بروید. با این حال، اگر این اتفاق زیاد می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ای از چیز دیگری باشد. خالی شدن زیاد زانو خطر سقوط را افزایش می‌دهد که می‌تواند به طور جدی به شما آسیب بزند، بنابراین مهم است که عامل اصلی آن را تشخیص دهید.

داشتن یک حس بد در زانو یا " خالی شدن " یک شکایت نسبتا شایع در ورزشکارانی است که زانوی آن‌ها در هنگام ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال یا بدمینتون پیچ می‌خورد. احساس " خالی شدن زانو" نشانه‌ای از این است که شما ممکن است دچار پارگی رباط صلیبی قدامی یا پارگی ACL شده‌اید، در حالی که احساس "قفل شدن در زانو" نشانه‌ای از پارگی مینیسک است.

شما عزیزان اگر دچار عارضه خالی شدن ناگهانی زانو می شوید، می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر مهدی سعیدی  از انواع روش های درمانی و توانبخشی شامل فیزیوتراپی ، ورزش درمانی، تزریق ژل در زانو و بسیاری روش های دیگر بهره مند شوید. شما می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی و یا رزرو نوبت با شماره های 02166533245  تماس حاصل فرمایید.

علل خم شدن وناپایداری زانو چیست؟


علل-خم-شدن

هریک از موارد زیر ممکن است علت سستی و ناپایداری زانو بیمار باشد.

آسیب

بسیاری از موارد ناپایداری زانو به علت آسیب‌های ناشی از فعالیت‌هایی با فشار بالا مانند دویدن یا یک حادثه ایجاد می‌شود. آسیب‌های معمول زانو عبارتند از:
• پارگی ACL یا مینیسک زانو لینک به پارگی مینیسک زانو
• پارگی‌های مینیسکی
• اجسام شناور (قطعات استخوانی یا غضروفی که در زانو شناور هستند)
علاوه بر ناپایداری، آسیب زانو اغلب باعث درد و تورم در زانوی آسیب دیده می‌شود. خالی شدن زانو که مربوط به آسیب است معمولا بعد از اینکه شما آسیب وارد شده را درمان کردید، از بین می‌رود. بسته به نوع آسیب، شما ممکن است نیاز به انجام تمرینات فیزیکی یا جراحی داشته باشید. در حالی که شما بهبود می‌یابید، سعی کنید از هر زمان که ممکن است از فشار آوردن بر روی زانو خودداری کنید.

آسیب عصبی

عصب فمورال یکی از دو عصب اصلی در پای شماست. نوروپاتی فمورال، که اشاره به اختلال عصب فمورال شما دارد، می‌تواند باعث ایجاد ضعف در زانوهای شما شود، و این امر باعث می‌شود که زانوها بیشتر در معرض سستی و ناپایداری قرار بگیرند. علائم دیگر نوروپاتی عصب فمورال عبارتند از:
• درد
• مور مور شدن
• سوزش
• بی حسی در قسمت‌هایی از ران یا پا
بسیاری از عوامل می‌توانند نوروپاتی فمورال ایجاد کنند، از جمله:
• دیابت
• داروهای خاص
• آرتروز
• مصرف الکل سنگین
• اختلالات عصبی مانند فیبرومیالژیا
• آسیب‌ها
درمان نوروپاتی فمورال بستگی به علت آن دارد، اما معمولا شامل جراحی، داروهای ضد درد و یا تغییر در سبک زندگی است. در بسیاری از موارد، نوروپاتی قابل درمان نیست، اما درمان می‌تواند به کاهش علائم آن در شما کمک کند یا از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کند.

سندرم پلیکا ( Plica syndrome )

سندرم پلیکا ناشی از التهاب بافتی است که قسمت میانی ناحیه غشایی که مفصل زانوی شما را پوشانده است. علاوه بر خالی شدن زانو، سندرم پلیکا می‌تواند باعث موارد زیر در فرد شود:
• صدای کلیک در زانو
درد در داخل زانوی شما
درد و حساسیت در کشکک زانوی شما
اغلب موارد سندروم پلیکا توسط آسیب زانو یا استفاده بیش از حد از زانو ایجاد می‌شود. درمان معمولا شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف زانوی شما می‌شود. برای کاهش التهاب، شما ممکن است به یک تزریق کورتیکواستروئید نیاز داشته باشید. در موارد نادر، پزشک شما ممکن است عمل جراحی را برای حذف یا تنظیم پلیکا توصیه کند.

آرتروز

آرتروز به التهاب مفاصل شما اشاره دارد و اغلب زانوهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما خالی شدن زانو یک نشانه رایج از هر دو نوع استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید است که یک بیماری خود ایمن می‌باشد. در حالی که آرتریت روماتوئید معمولا روی هر دو زانو تاثیر می‌گذارد، ممکن است شما استئوآرتریت را فقط در یک زانو داشته باشید.
هر دو نوع استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید نیز می‌تواند باعث موارد زیر شود:
• درد
• سفتی
• قفل شدن لینک به قفل شدن زانو یا احساس گیر کردن در زانو
• ایجاد صدا در هنگام حرکت دادن زانو
در حالی که درمانی برای آرتریت وجود ندارد، چندین مورد می‌تواند به شما در درمان علائم آن کمک کند، از جمله:
• داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
• تزریق کورتیکواستروئید
• درمان فیزیکی
• پوشیدن یک وسیله کمکی، مانند زانو بند

مولتیپل اسکلروزیس ( MS )

برخی از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) دارای سستی و ناپایداری زانو به عنوان یک علامت از بیماری هستند. MS بیماری است که سیستم ایمنی بدن شما را به حمله به پوشش محافظ اعصاب شما تحریک می‌کند. در حالی که تحقیقات زیادی در رابطه با خالی شدن زانو و مولتیپل اسکلروزیس انجام نشده است، ضعف و بی حسی در پاهای شما علائم رایج MS است. این بیماری ممکن است باعث شود شما احساس کنید که زانوی شما خالی شده است.
MS ممکن است علائم مختلفی که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ایجاد کند اما سایر علائم رایج عبارتند از:
• از دست دادن بینایی
• خستگی
• سرگیجه
• لرزش
هیچ درمانی برای MS وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند به کاهش التهاب عصب در پاها کمک کند. در صورتی که سفتی یا اسپاسم‌های مکرر در پاها دارید، می‌توانید با استفاده از آرامبخش به عضلات خود کمک کنید.

چه روش های درمانی برای خالی شدن و ناپایداری زانو وجود دارد؟


هر یک از روش‌های زیر تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند سستی زانو بیمار را بهبود بخشد.

آیا داروهای ضد درد برای خالی شدن زانو مفید هستند؟

دارو

داروهای ضد درد معمولا برای خالی شدن زانو تجویز می‌شوند. آنها مشکل را حل نمی‌کنند؛ فقط آگاهی شما را از آن کاهش می‌دهند. داروهای ضد درد باعث می‌شوند شما با همان فعالیت‌هایی که در وهله اول مشکل را به وجود آورده‌اند ادامه بدید. به این ترتیب، داروهای ضد درد ممکن است به میزان بالایی در آسیب‌های ورزشی کمک کنند.

مکمل‌هایی برای مفاصل

مکمل‌های رایج برای مفاصل مبتنی بر گلوکوزامین هستند. این ماده مؤثر دارای عوارض جانبی بسیار کمی است که باعث می‌شود دوز مناسب و مکمل حاوی مواد با کیفیت بالا و غیر سنتتیک باشد. بهترین محصولات گلوکوزامین با فروش بالا، ترکیبی از دو یا سه نوع ماده هستند، گلوکوزامین همراه با MSM و / یا کندرویتین از جمله این ترکیبات می‌باشند. اگرچه تحقیقات کافی برای بررسی اثربخشی MSM و کندریتین در سلامت مفصلی نجام نشده است، مردم از استفاده از آن‌ها رضایت کامل دارند. به نظر می‌رسد که ترکیب این مواد، تاثیر بیشتر و سینرژیک با یکدیگر دارند

زانو بند یا بریس زانو

زانو-بند

اگر شما از ناپایداری زانو یا درد رنج می‌برید، بریس زانویی می‌تواند به حمایت و تثبیت زانوی شما کمک کند. این بریس زانویی با بدن شما حرکت می‌کنند و برای پیشگیری از خالی شدن و ناپایداری زانو طراحی شده‌اند. این تثبیت کننده‌های زانو می‌توانند ثبات و پشتیبانی بیشتری نسبت به برخی دیگر از نگهدارنده‌های زانو، به شما ارائه دهند. بریس‌های زانو دارای پشتیبانی قوی برای کمک به انجام کارهایی هستند که بافت آسیب دیده و یا رباط ضعیف ممکن است نتوانند آن را انجام دهند. این بریس‌ها همچنین می‌توانند به حفظ زانو در محل خود برای جلوگیری از فشار بیشتر به رباط‌ها کمک کنند. اگر مطمئن نیستید که بریس‌های نگهدارنده زانو چیزی نیست که شما نیاز دارید، انواع مختلفی از نگهدارنده‌های ورزشی زانو وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از فشار در طول فعالیت‌های ورزشی استفاده شده و با حفظ زانو در موقعیت خود و با پشتیبانی از آن، مانع از آسیب بیشتر در فعالیت‌های شدید ورزشی شوند.

تزریق ژل برای درمان سستی زانو

تزریق-ژل-برای-درمان

اسید هیالورونیک (HA) لینک به تزریق ژل یک ماده طبیعی است که در مایعی که یک زانوی سالم را احاطه کرده است، یافت می‌شود. مایعی که در آن اسید هیالورونیک موجود است، مایع سینوویال نامیده می‌شود که مانع از اصطکاک زانو شده و به روانکاری و حفاظت از زانو کمک می‌کند. آرتروز زانو (OA) لینک به آرتروز زانو یک بیماری است که در آن غضروف طبیعی زانو در طول زمان از بین می‌رود. درد ناشی از استئوآرتریت زمانی ایجاد می‌شود که ضخامت مایع سینوویال کم می‌شود و قادر به انجام وظیفه خود نیست.

تزریق مفصلی هیالورونیک اسید (HA) چگونه کار می کند ؟

اثبات شده است که اسید هیالورونیک تزریق شده به مفصل زانو به منظور کاهش درد خفیف و متوسط ناشی از استئوآرتریت (OA) موثر است. این یک روش درمانی ایمن و موثر است که می‌تواند برای چندین ماه تسکین درد را فراهم کند. بر خلاف داروهای خوراکی، این تزریق به صورت موضعی عمل می‌کند. این بدان معنی است که منبع درد را هدف قرار می‌دهد و در سراسر بدن شما توزیع نمی‌شود. این ماده هنگامی که به داخل زانو تزریق می‌شود، باعث تولید دوباره اسید هیالورونیک طبیعی در بدن می‌شود و به توانایی مایع سینووییل برای تسکین، روانکاری و حفاظت از مفصل کمک می‌کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

بهترین روش عملی برای درمان مراجعه به یک فیزیوتراپیست لینک به فیزیوتراپی است. یک فیزیوتراپ حرفه‌ای می‌تواند یک سری آزمایشات را انجام دهد تا مشخص شود که کدام عضلات یا تاندون‌های شما دچار آسیب شده‌اند. تشخیص دقیق محل آسیب دیده بسیار مهم است، زیرا شما می‌توانید تمرین کششی خود را با محل آسیب دیده تطبیق دهید. اگر شما نمی‌توانید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید، تمام عضلات خود را بکشید تا اطمینان حاصل شود که زانو به صورت غیر طبیعی حرکت نمی‌کند

تمرینات تقویتی برای خالی شدن زانو

در صورت آسیب زانو و یا سایر بیماری‌ها، اگر خالی شدن زانو در شما رخ داد، این تمرین‌ها می‌تواند و باید انجام شود.
تمرین گلوتئال ( Gluteal Training ) برای سلامتی زانو مهم است. گلوت‌های زانوی شما به شما کمک می‌کند حرکات زانو را کنترل کنید. آنها چرخش بیرونی و چرخش خارجی را سبب می‌شوند و در برابر چرخش داخلی مقاومت می‌کنند. به عبارت دیگر: گلوت‌ها از روی هم افتادن زانوی شما هنگام راه رفتن یا پریدن جلوگیری می‌کنند. در این موقعیت‌ها، در زانو خطر پارگی ACL ، تاندونیت زانو و بسیاری دیگر از بیماری‌های زانو وجود دارد. به همين دليل است که مي‌توانيد بگوييد که گلوتال‌هاي قوي و عملکردي بخش مهمی از بنیان انسان قوی و سالم هستند.

تمریناتی که در حالت خوابیده به پهلو انجام می‌شوند

خوابیده-به-پهلو

به یک طرف دراز بکشید، زانوهای خود را کمی خم کنید و در جلوی خود نگه دارید. پای بالایی خود را فقط بوسیله گلوتال‌های خود بپرخانید. بالا تنه خود را تکان ندهید و با انگشتان پای خود فشار ندهید. اگر شما این کار را درست انجام می دهید محدوده حرکت شما در ابتدا کم می‌شود و باید احساس کنید بعضی از عضلات شما در حال حرکت هستند. این حرکت را 10 بار تکرار کنید و بالا تنه خود را 2 تا 3 ثانیه نگه دارید. تمرکز کنید تا گلوت خود را به شدت منقیض کنید. سپس به طرف دیگر بدن خود و این حرکات را انجام دهید. این حرکات را هر دو طرف بدن خود دو بار انجام دهید به طوری که 2 مجموعه از 10 حرکت در هر طرف بدن تکرار شود. شما می‌توانید با اضافه کردن یک باند کشی این حرکات را سخت تر کنید.

تمرینات لگنی در حالت خوابیده

تمرینات-لگنیبه یک طرف بدن خود دراز بکشید و بدن خود را به صورت یک خط مستقیم درآورید. پای بالایی خود را تا آن جا که می‌توانید به وسیله پاشنه پا بلند کنید. همانند تمرین قبلی: نیم تنه بالایی خود را حرکت ندهید.با این تمرین تقویتی زانو، 2 مجموعه از 10 حرکتی در هر طرف بدن کافی خواهد بود. اگر تمرین بیش از حد آسان باشد، می‌توانید باند کشی به تمرین اضافه کنید.

پل گلوت

پل-گلوت

به پشت خود روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید و زانوهای خود را بلند کنید به نحوی که زانو با زمین یک زاویه 90 درجه تشکیل دهد. حالا خودتان را با فشار بر گبوت، به شکل یک پل درآورید. باید یک خط مستقیم از نیم تنه فوقانی خود تا زانو داشته باشید. عضلات را بچرخانید تا سیستم عصبی به شما کمک کند آنها را "پیدا " کنید. این کار را به نحوی انجام دهید تا همسترینگ خود با این حرکت کمتر از گلوتئال شما کشیده شود. همانند دیگر حرکات، دو مجموعه از 10 حرکت تکرار انجام شود. اگر دیدی این کار بیش از حد آسان است، شما می‌توانید یک پل گلوتئال را با بلند کردن یک پا در هوا انجام دهید. تمرکز بر حفظ فرم خوب در نیم تنه بالایی ضروری است.

قدم زدن با ایکس باند ( x-band-walks )

برای این تمرین تقویتی زانو، شما به یک باند الاستیک نیاز خواهید داشت. باند را در اطراف پای خود حلقه کنید، همانطور که در تصویر نشان داده شده است، کمی خم شده و شروع به قدم زدن کنید. وقتی یک پا را حرکت می‌دهید اجازه ندهید که پای دیگر حرکت کند و آن را بر روی زمین نگه دارید. پای خود را بلند کنید و به طور فعال در برابر کشش باند مقاومت کنید. این تمرین را می‌توان با استفاده از یک باند قوی تر و یا با کشیدن بیشتر باند، سخت‌تر کرد. درست همانند دیگر تمرین‌های تقویتی: این حرکات را با کنترل کامل انجام دهید. شما باید بتوانید در هر نقطه از حرکت متوقف شوید و سپس حرکت را در جهت مخالف انجام دهید. (6)